Co jste možná (ne)věděli o logistickém controllingu
Monitoring bez zpětné vazby není efektivní
Logistický controlling tak pouze v prvním kroku zahrnuje monitoring a sběr dat za využití technologických nástrojů a systémů, aby byla zajištěna jejich konzistence a relevantnost. Ale jak už jsme zmínili, musí následovat fáze analýzy, vyhodnocení a především akce. Jinými slovy jakýkoliv monitoring bez zpětné vazby je neefektivní – v podstatě se nejedná o controlling, ale pouze o vytváření tabulek a reportů.
V současně době již celá řada systémů pro řízení skladů (WMS) obsahuje modul, který data nejen shromažďuje, ale zároveň analyzuje a někdy i notifikuje o neshodách proti nastaveným hodnotám, které rozesílá na vybrané pracovníky logistiky.
Totéž lze říci o systémech pro řízení dopravy (TMS), kde se v současnosti stále více využívá konektivita právě na WMS, případně systémy pro správu časových oken, systémy pro monitoring pohybu dopravních prostředků a další. To vše za účelem možnosti flexibilně reagovat na aktuální situaci a informovat jednotlivé členy logistického řetězce správnou dávkou informací.
7 pravidel pro tvorbu klíčových parametrů výkonnosti
Do logistiky intenzivně vstupují také prvky IoT (Internet of Things nebo internet věcí). Jednou z takových technologií je například RTLS (Real-Time Location Systems) technologie, umožňující v logistickém controllingu sledování a monitorování pohybu zboží, vozidel a vybavení v reálném čase. Integrací RTLS do logistických procesů lze dosáhnout vyšší efektivity a transparentnosti.
Podstatnou součástí logistického controllingu je problematika vytváření systému klíčových parametrů výkonnosti (KPI´s). Pozornost je třeba věnovat už vytvoření jasné metodologie tvorby tohoto systému, aby byl dobře využitelný pro skutečné řízení logistických toků a byl srozumitelný všem zainteresovaným pracovníkům.
Při tvorbě sady KPI´s lze doporučit těchto 7 základních pravidel, která jsou „otestována“ praxí a nevyplácí se některé z nich vynechat. Dobře nastavená sada KPI´s může reálně přispívat k efektivnímu zlepšování logistických procesů. Stále je zde však nezastupitelná role logistického odborníka, který bude s informacemi aktivně pracovat.
Takže ta pravidla:
- SROZUMITELNOST: KPI musí být snadno pochopitelné pro všechny zainteresované strany. Jednoduchost a jasnost zajišťují, že každý ví, co se měří a proč.
- RELEVANTNOST: KPI by měly být přímo propojené s cíli společnosti. Měří se pouze ty aspekty, které mají zásadní vliv na výkonnost a strategické cíle.
- MĚŘITELNOST: Musí být možné KPI kvantifikovat a měřit přesně. To zahrnuje dostupnost potřebných dat a jasně definované metriky.
- DOSAŽITELNOST: KPI musí být realistické a dosažitelné s přiměřeným úsilím.
- ČASOVÁ OHRANIČENOST: Každý KPI by měl mít jasně definovaný časový rámec, ve kterém má být dosažen (denně, měsíčně, kvartálně, ročně).
- SPECIFIČNOST: KPI musí být konkrétní a jednoznačné, aby nedocházelo k nejasnostem při interpretaci výsledků.
- RELEVANCE: Pravidelně revidujte a aktualizujte KPI, aby zůstaly v souladu s měnícími se cíli a podmínkami trhu.
Přejeme hodně zdaru při řízení vaší logistiky. Věříme, že vám tento článek dal impuls, jak se správně (nebo třeba jinak) dívat na logistická data a informace. Zároveň můžete využít některého z workshopů Logistické akademie k dalšímu vypilování znalostí a dovedností logistika.