6 změn, které přinese umělá inteligence do oblasti skladování

UI neboli umělá inteligence (anglicky: Artificial Inteligence - AI) je pojmem, o kterém se nejen mluví, ale který se stále více zavádí do praxe. Jak jsme již popsali v našem minulém článku, umělá inteligence je horký trend napříč obory a jedno z největších uplatnění má v logistice. Proč právě zde? Protože v logistice jde o rychlost, přesnost a bezchybnost, a to jsou přednosti právě UI.

Zveřejněno
30
Říjen 2017
Autor
Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog.
Sdílet

UI neboli umělá inteligence (anglicky: Artificial Inteligence - AI) je pojmem, o kterém se nejen mluví, ale který se stále více zavádí do praxe. Jak jsme již popsali v našem minulém článku, umělá inteligence je horký trend napříč obory a jedno z největších uplatnění má v logistice. Proč právě zde? Protože v logistice jde o rychlost, přesnost a bezchybnost, a to jsou přednosti právě UI.

úmělá inteligence a skladování

Očekávaný vliv umělé inteligence na skladování

Zřejmě nejrychlejší a nejvíce masivní bude nástup umělé inteligence do logistiky skladování, manipulace a interní dopravy. Dojde tím k prudkému navýšení výkonů, snížení provozních výdajů, tj. Celkově k prudkému zvýšení produktivity práce.

Vero Solutions přišlo s velmi zajímavou infografikou pod názvem How will AI transform the smart warehouse. Pomocí ní představuje revoluci ve skladování a ukazuje zvýšení efektivity skladování na příkladech. Stačí kliknout na 6 různých oblastí ve skladu a uvidíte, co se zde s nástupem umělé inteligence změní.

Zde vám přinášíme krátký výtah toho, co se v infografice dozvíte a čím přispěje umělá inteligence k zefektivnění logistických procesů a celého skladovacího systému:

  • Produktivita - sníží se chybovost a každoročně se ušetří stovky tisíc
  • Efektivní komunikace - vyloučí se šum a nepřesnosti, bude rychlejší a realizovaná v okruhu až 150 m
  • Skladové operace - ve skladech se vše zautomatizuje a roboti nahradí zaměstnance při opakovaných činnostech, především těch, kde je vyšší riziko chybovosti
  • Zaměstnanecké mzdy - ušetří se nejen na mzdách, úspory budou plynout i ze skladovacích operací a provozních nákladů
  • Roboti - snadno bude dosaženo KPI, protože v inteligentním skladu stačí revolučním robotů pouhých 5 minut k „odpočinku“ - nabíjení, jinak mohou pracovat bez omezení
  • Inventarizace - sníží se náklady na inventarizaci a firmy ušetří ročně spoustu peněz, kterou mohou investovat do rozvoje samotného podnikání

Umělá inteligence vzbuzuje strach o pracovní místa

V souvislosti s umělou inteligenci panuje i jistý druh strachu. Lidé se bojí o svá pracovní místa a nástup nové inteligentní éry strojů a robotů nevítají s nadšením, což částečně vyplývá i z předchozí infografiky. Vývoj ale nejde zastavit. Lidé chtějí víc, chtějí se mít lépe, méně se nadřít a užívat si maximální komfort.

Ač je nepříjemné, že lidé mohou přijít o pracovní místa, měli by se zamyslet nejdříve sami nad sebou. Vždyť i oni jsou stále náročnějšími zákazníky. Když si objednají zboží, chtějí jej mít doma do pár hodin, kvalitní a běda, jestli nastane nějaká chyba.

Ono to ale ani není tak horké, jak se zdá. Odjakživa některá zastaralá místa končí a nová vznikají. A to je právě to - nová místa i vznikají. Jen je potřeba se něčemu novému naučit a možná to je ten problém. Takže se není čeho bát, jen je třeba novou éru umělé inteligence přijmout.

Například německý e-commerce prodejce Otto využívá systém umělé inteligence pro nákup dodavatelů a odhadování poptávky. A výsledek? Objem skladových zásob se snížil o pětinu a počet vráceného zboží se za rok snížil o dva miliony. Zákazníci dostávají svoje zboží dřív a chrání se tím i životní prostředí, protože se posílá méně balíků. Zároveň umělá inteligence nenahradila žádné zaměstnance – firma jich v konečném důsledku najala ještě více.

Které oblasti zasáhne umělá inteligence nejvíce

Samozřejmostí je doručování, tam už to funguje. Vyprávět by vám o tom mohli velikáni jako Amazon nebo Netflix. Ti díky využití umělé inteligence dokážou lépe doručovat objednané zásilky a předvídat chování svých zákazníků. Umělá inteligence však už nyní působí také v marketingu či překladatelství a postupně vstupuje také do medicíny, médií, práva, bankovnictví či průmyslu. V budoucnu se odhaduje, že plně nahradí řidiče, právníky nebo lékaře.

Možná to zní děsivě, ale představte si, že by se například u operací vyloučilo riziko selhání lidského faktoru a tím by se zachránilo mnohem více lidských životů. To platí i pro řízení kamionů na dlouhé trasy, kdy stačí drobná nepozornost, mikrospánek a stane se nehoda se ztrátami na životech i mnoha tisícovými ztrátami na majetku.

Umělá inteligence je budoucnost, a to nejen v logistice!

Budeme jen doufat, že nepředčí tu naši ;-)

Jak získat titul z logistiky?