Drony – revoluce, budoucnost, nebo „jen“ užitečný pomocník?

Stává se nezřídka, že se na technickém poli objeví novinka, jejíž aplikace v praxi má velký vliv na mnoho odvětví a posune vývoj na různých polích kupředu. Celá logistika už dlouho sice netrpělivě očekává zprovoznění teleportace, ale k tomu máme ještě hodně daleko. To ovšem neznamená, že se nic jiného neděje. 

Zveřejněno 
12
Říjen 2015
Autor 
Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog.
Sdílet 

Stává se nezřídka, že se na technickém poli objeví novinka, jejíž aplikace v praxi má velký vliv na mnoho odvětví a posune vývoj na různých polích kupředu. Celá logistika už dlouho sice netrpělivě očekává zprovoznění teleportace, ale k tomu máme ještě hodně daleko. To ovšem neznamená, že se nic jiného neděje. 

V poslední době ovlivnilo málo co s takovou intenzitou veřejné mínění, názory zákonodárců, zasáhlo do legislativy i komerčního využití, pomohlo při záchranných akcích i náročnějších operacích a znepokojilo odborníky z oblasti bezpečnosti takovou mírou jako drony.   

Bezpilotní letouny neboli drony nejsou žádnou novinkou, dlouhá léta jsou využívány v armádách při misích v těžko dostupných terénech. V poslední době prošly drony obrovským technickým vývojem, na jejich zdokonalování a variabilitě pracují přední odborníci z oblasti hardwaru a především IT. Drony vstoupily do civilního života; od dětských hraček na dálkové ovládání, přes bytelnější zařízení určená k monitoringu a například fotografování, až po drony nesoucí fotoaparáty, kamery nebo termovizní zařízení, to vše jsou jen příklady široké palety využití, ke kterým se tato zařízení dnes využívají.

Drony a logistika

První, co pravděpodobně každého napadne, když zmíníme spojení dronů s logistikou, je automatická přeprava malých zásilek. Takové využití už samozřejmé plánují velké distribuční společnosti nebo třeba pošty, ale je tady velký zádrhel – legislativa. Ve většině zemí je provoz dronů omezen úřady, pod které spadá civilní letectví (u nás Úřad pro civilní letectví, např. v Americe Federal Aviation Administration) a na jejich provoz potřebujete dokonce pilotní zkoušky.

Proto je doručování balíků a zásilek pomocí dronů ve většině zemí sice blízkou, ale přesto ještě pořád budoucností (i když v některých zemích takto funguje už například distribuce léků. Ale i tak je zde třeba každý nový let evidovat a nahlásit příslušnému úřadu pro leteckou bezpečnost). 

Drony jsou momentálně využívány v interní logistice. Autonomní inventarizace obrovských skladů za především za pomoci systémů automatické identifikace RFID už je realitou a vývoj v této oblasti pokračuje.

Technicky jsou drony připraveny takřka na cokoliv, a právě to dělá vrásky nejen vládám, ale také obyčejným lidem. Drony jsou řízené na dálku, mohou nést kamery, fotoaparáty, ale i zbraně nebo výbušniny. Možností zneužití dronů je velké množství, takže odborná i laická veřejnost je rozpolcená mezi přijetím jejich neoddiskutovatelné užitečnosti a potenciálem zneužití. Každý z nás přeje svému oboru jen to nejlepší a je fascinován pokrokem. Ale stejně jako v pokroku je i v jeho zneužití nejrizikovější ne technický, ale lidský faktor.