Úkrok z bludného kruhu nákupu

Vyrábět a prodávat – více, efektivněji, ziskověji. To je cílem každého výrobního podniku. Ovšem aby bylo z čeho vyrábět, musí firma nejprve nakoupit materiál nebo součástky. Pokud není výrobní linky čím „nakrmit“, odbyt nebude mít co expedovat. Jestliže firma nakoupí špatně, tedy pozdě, příliš brzy, moc, málo, draze nebo nekvalitně, ohrožuje svou pověst a často i existenci.

Nákupčí jsou pod tlakem, aby spotřebovávali co nejméně prostředků a nepořizovali nic do zásoby. Materiál by v ideálním případě měl po příjmu ihned přejít k dalšímu zpracování, komponenty na montáž. K tomu nákupčí čelí soustavnému podezření z korupce a nemístným poznámkám od kolegů o plýtvání penězi, rozhazování a špatných rozhodnutích. Nakupovat přece umí všichni a každý by to zvládnul lépe, no ne?

Zveřejněno 
30
Březen 2018
Autor 
Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog.
Sdílet 

Vyrábět a prodávat – více, efektivněji, ziskověji. To je cílem každého výrobního podniku. Ovšem aby bylo z čeho vyrábět, musí firma nejprve nakoupit materiál nebo součástky. Pokud není výrobní linky čím „nakrmit“, odbyt nebude mít co expedovat. Jestliže firma nakoupí špatně, tedy pozdě, příliš brzy, moc, málo, draze nebo nekvalitně, ohrožuje svou pověst a často i existenci.

Nákupčí jsou pod tlakem, aby spotřebovávali co nejméně prostředků a nepořizovali nic do zásoby. Materiál by v ideálním případě měl po příjmu ihned přejít k dalšímu zpracování, komponenty na montáž. K tomu nákupčí čelí soustavnému podezření z korupce a nemístným poznámkám od kolegů o plýtvání penězi, rozhazování a špatných rozhodnutích. Nakupovat přece umí všichni a každý by to zvládnul lépe, no ne?

Není to tak snadné, jak to vypadá

Jedním ze znaků dobrého nákupčího je fakt, že podnik vyrábí podle plánů a tyto plány se nemusejí měnit kvůli chybějícímu materiálu. Na rozdíl od velkého supermarketového nákupu pro domácnost musí nákupčí znát, chápat a ovládat řízení celého dodavatelského řetězce (Supply Chain Management – SCM). Potřebuje nakoupit výhodně, ale těžko sežene třeba několik tun nástrojové oceli pro obrábění v letákové akci. A i kdyby mohl, těžko si obhájí půl roku ležící zásoby na skladě nebo odloženou výrobu kvůli akci v nedohlednu.

Dodavatelský řetězec však nefunguje ani tak, že by nákupčí mohl zvednout telefon nebo napsat e-mail dodavateli kdykoliv, kdy si výroba vzpomene, že právě potřebuje materiál. Ne. SCM zahrnuje vedle samotné komunikace a nákupu také procesy plánování a prognózování prodeje, organizaci přeprav, skladování – to vše v úzké vazbě právě na výrobu. SCM využívá řadu pokročilých výpočetních funkcí v sofistikovaných informačních systémech a aplikacích.[1]

Zatímco pro víkendový nákup do domácnosti zkontrolujete lednici, mrazák, spíž a komoru, sepíšete si seznam chybějících potravin a drogerie a vyrazíte do oblíbeného obchodu na lov mezi regály, nákup materiálu pro podnikovou výrobu je o hodně složitější.

Vedle znalosti SCM a schopnosti ovládat příslušné aplikace (zpravidla nejen ERP) musíte být schopni zásoby klasifikovat, stanovovat ekonomicky optimální nákupní a výrobní dávky pro doplňování zásob, počítat a udržovat pojistné zásoby v rámci modelů SIC (Statistical Inventory Control) a efektivně volit vhodný systém pro doplňování zásob podle jejich účelu a charakteru. K tomu si přidejte rozlišení mezi strategickým a operativním nákupem, protože u každého je nezbytné používat jiné metody a nástroje.

Nepodléhejte panice

Jestli se vás nákup týká a předchozí – nutno podotknout, že značně zestručněný – výčet úloh s nákupem spojených vás zneklidnil, nezoufejte! V Logistické akademii jsme už dávno identifikovali oblast nákupu jako komplikovanou, ale se správným know-how a nástroji dobře řešitelnou. Vykročte z bludného kruhu obav, nejistoty, pomluv. Vše, co potřebujete vědět, vás naučíme v kurzu Logistika nákupu a řízení zásob.

Kromě toho, že vás vybavíme naší odborností a zkušenostmi, vám nabijeme i argumentační pistoli. Dobrého nákupčího si zodpovědný management cení zlatem a ostatní pracovníci jej plně respektují. Značnou měrou se totiž podílí nejen na ziskovosti byznysu a dobrém cash-flow, ale především na existenci podniku a jeho schopnosti přežít v náročném konkurenčním prostředí. Nakupujte se ziskem!


[1] https://managementmania.com/cs/supply-chain-management