V rámci tohoto manažerského kurzu se zaměříme na to, jak různorodost a často protichůdnost cílů jednotlivých oddělení v organizacích nebo firem v rámci dodavatelského řetězce mohou komplikovat řízení, zvyšovat náklady a snižovat zákaznickou spokojenost. Tradiční přístup k řízení, který se soustředí na maximální účinnost (minimální náklady) jednotlivých oddělení bez zohlednění jejich vzájemného působení, často vede k rozpojení operativních a strategických cílů v hodnotovém toku.
Některé firmy jako Toyota, Apple, Zara nebo Amazon se vzdaly tohoto maximalizačního přístupu ve prospěch účelného mindsetu, který lze vysvětlit pomocí Celostního Systémového Myšlení (CSM) a dokážou díky tomu nabízet produkty nebo služby srovnatelné s konkurencí s výrazně nižší potřebou zdrojů. Tento přístup se zaměřuje na pohled na systém jako celek a podporuje efektivnější rozhodování a řešení problémů tím, že bere v úvahu celkový kontext systematicky zohledňující roli okolního prostředí (např. zákaznická přání), nikoli jen výkon jednotlivých částí a jejich interakcí. Umožňuje růst účelnosti (nejen účinnosti) a celkového výkonu pomocí identifikace jednoho společného cíle, tedy plynulejší spolupráci pro všechny účastníky dodavatelsko-odběratelského vztahu.
Kurz je postaven na manažerské hře, která vizualizuje řízení celého dodavatelského řetězce (3 dodavatelé, dopravci, sklad plných a prázdných obalů a finální montážní linky). Vyžaduje účast 10-12 manažerů z různých oddělení od Nákupu, Logistiky, Výroby, Kvality a Distribuce. Účastníci si mohou vyzkoušet různé role v dodavatelském řetězci a zároveň mohou porovnávat různé přístupy k řízení v rámci dvou kol hry vyrábějící stejné finální produkty. První kolo využívá maximalizaci výkonu jednotlivých částí dodavatelského řetězce a druhé klade důraz na kooperaci a zohlednění zákaznických požadavků, tedy řízení dodavatelského řetězce dle jednoho cíle. V obou kolech se vyrábí stejné finální produkty za stejný čas. Tato simulace pomáhá ilustrovat rozdíly mezi oběma přístupy a ukazuje výhody řízení založeného na účelném mind setu a schopnosti přemýšlet „Out side of the box“.
Tento kurz zdůrazňuje důležitost interdisciplinárního přístupu, který je klíčový pro udržení stabilních a udržitelných procesů v řízení firem a jejich hodnotových dodavatelských řetězců. Je proto vhodný pro manažery nákupu, logistiky, výroby a kvality, tedy pro manažery reprezentující klíčové části hodnotového procesu v rámci organizace a jejích dodavatelských řetězců.
Interaktivní, interdisciplinární manažerská hra; teoretická východiska a vývoj systémového myšlení sdílená pomocí týmového projektového vzdělávání; praktické příklady a simulace; on-line materiály (tištěné pouze na vyžádání); občerstvení a oběd.