Potraviny online – případ pro logistika
Prodej potravin online je v současné době extrémně rychle se rozvíjející segment. To je samozřejmě poplatné době, kdy se z nakupování potravin stala činnost, která stojí zbytečně moc času. A tak se na našem trhu po vzoru zahraničí vyrojily subjekty, které tyto služby poskytují. V nabídkách desetitisíců položek ale zdaleka nejsou jen trvanlivé věci, zákazníci jsou nároční na dobu doručení, celkový servis, možnosti platby atd. O vítězích klání o zákazníkovu přízeň tak rozhoduje ve valné míře právě logistika.
Prodej potravin online je v současné době extrémně rychle se rozvíjející segment. To je samozřejmě poplatné době, kdy se z nakupování potravin stala činnost, která stojí zbytečně moc času. A tak se na našem trhu po vzoru zahraničí vyrojily subjekty, které tyto služby poskytují. V nabídkách desetitisíců položek ale zdaleka nejsou jen trvanlivé věci, zákazníci jsou nároční na dobu doručení, celkový servis, možnosti platby atd. O vítězích klání o zákazníkovu přízeň tak rozhoduje ve valné míře právě logistika.
Přes internet běžně nakupujeme například elektroniku, oblečení, kosmetiku. Logistika takovéhoto zboží s sebou jistě nese svá specifika, ale omezuje se na opatrné zacházení se zbožím nebo kontrolu doporučeného data spotřeby pro jednotlivé kusy. Nicméně potraviny mají těch specifik, požadavků na manipulaci, skladování a distribuci o mnoho více.
Pomalu jsme si zvykli nakupovat přes internet například potraviny určené pro speciální výživu, netradiční suroviny, ale že bychom přes internet udělali běžný nákup? Byť se to pro mnohé zdá zbytečné a až neprozřetelné (vždyť kolik potravin vybíráme kus od kusu v obchodech očima? Třeba ovoce a zeleninu?), pro stále narůstající počet lidí se to stává běžnou realitou. Česko pomalu, ale jistě, dotahuje evropský průměr.
Poskytovatelé těchto služeb sice využívají zatím nepřesyceného (naopak – relativně nedostatkového) trhu, nicméně se také potýkají s adekvátními úskalími.
Existuje střet očekávání zákazníků a řešení, s jakými poskytovatelé nákupů potravin přicházejí.
Zákazníci očekávají:
- Srovnatelné ceny s kamennými prodejnami
- Výběr zboží srovnatelný (ideálně ještě lepší) než v kamenných prodejnách
- Kvalitní a řádně skladované potraviny
- Dovážku zboží buď co nejrychleji, nebo v co nejpřesnější stanovený čas
- Nízkou cenu za doručení (pokud vůbec)
- Dodatečné služby – například vynášku zboží až ke dveřím, asistence při vybalování, zboží od speciálních dodavatelů, podmínky pro dopravu zdarma, co největší možnosti platby (online kartou, kartou na terminálu, hotově, přes zabezpečené platební brány... atd.
Zákazník hází online nákupy potraviny lidově řečeno do jednoho pytle s online nákupem čehokoliv jiného.
A tak se poskytovatelé neustále snaží:
- Zlepšovat systémy skladování a vyskladňování
- Zpřehledňovat objednávky, optimalizovat procesy
- Snižovat náklady na transport, skladování a distribuci
Protože, stejně, jako v jiných odvětvích, kde logistika hraje takto významnou roli, na internetu zdaleka nebojují jen cenou.
Situace dnes
Lídrem a průkopníkem internetového prodeje potravin a vůbec – nahrazení supermarketu je u nás řetězec Tesco, který u nás v tomto směru působí od začátku roku 2012. Postupem času se přidaly i další, dnes už známé portály, jako jsou Koloniál, Rohlík nebo třeba Košík. Tyto pokrývají svou působností velká i menší města skoro v celé republice, na mnoha místech ale existují i lokální rozvozy nákupů. Z řetězců uvažují o spuštění online nákupů Lidl, Billa nebo Kaufland.
V roce 2016 si nechala společnost Cetelem zpracovat průzkum online trhu s potravinami. Zkušenost s nákupem má pouze 14 % Čechů. Ti, kteří potraviny přes internet nenakupují, uvedli jako důvod číslo jedna obavu o kvalitu a čerstvost dovážených potravin. Spousta respondentů také uvedla, že se o nákupu konkrétního zboží nebo značky rozhoduje přímo v obchodě. Odrazuje také platba za dopravu popřípadě nedostupnost služby v místě bydliště. Také cítíte ten logistický potenciál?